STRONA GŁÓWNA KONFERENCJE I WARSZTATY SZKOLENIA DLA FIRM SZKOLENIA I KURSY KONTAKT
O firmie Współpraca Oferty Pracy KLIENCI FIRMY KLAUZULA INFORMACYJNA RODO Bankowość Chemia Energetyka Farmacja Finanse Logistyka Ochrona środowiska Prawo Transport Zarządzanie
NASI PARTNERZY
 

Gospodarka odpadami w nowych uwarunkowaniach prawnych
13 lutego 2019 - 13 lutego 2019

Gospodarka odpadami w nowych uwarunkowaniach prawnych – jakie obowiązki ciążą na podmiotach zbierających i przetwarzających odpady po zmianie ustawy o odpadach?

 

13 lutego 2019r., Warszawa

20 lutego 2019r., Katowice

 

Opis i cel szkolenia

W związku z nasilającym się w ostatnich miesiącach zjawiskiem pożarów odpadów doszło do daleko idących zmian w przepisach prawnych dotyczących zbierania i przetwarzania odpadów. Mowa tutaj o zmianach wprowadzonych na mocy ustawy z dnia 20 lipca o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 1592), a także ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2018 r., poz. 1479). Co istotne, nowe regulacje prawne częściowo weszły w życie w sierpniu, a kolejna grupa przepisów wejdzie w życie już 5 września 2018 r.

Należy przy tym zauważyć, że nowe regulacje prawne zmierzają do zaostrzenia wymagań wobec podmiotów zajmujących się zbieraniem i przetwarzaniem odpadów. I tak, ustawodawca wprowadził obowiązek prowadzenia monitoringu wizyjnego w miejscu magazynowania odpadów lub składowania odpadów, obowiązek uzyskania tzw. operatów przeciwpożarowych, a także wymóg ustanowienia zabezpieczenia roszczeń. Kluczowy obowiązek polega natomiast na obowiązku złożenia w ciągu 12 miesięcy wniosku o zmianę zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenie na przetwarzanie odpadów, zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów albo pozwolenie na wytwarzanie odpadów uwzględniające zbieranie lub przetwarzanie odpadów. Podobny obowiązek dotyczy także prowadzących instalacje, którzy przed 5 września 2018 r. uzyskali pozwolenie zintegrowane uwzględniające zbieranie odpadów lub przetwarzanie odpadów. Co istotne, wnioski o zmianę zezwoleń będą musiały spełniać szczegółowe wytyczne wskazane nowelą ustawy o odpadach, a ich niezłożenie w terminie zagrożone jest sankcją w postaci wygaśnięcia danego zezwolenia lub pozwolenia.

Na uwagę zasługuje również fakt, że nowym obowiązkom towarzyszy także wzrost uprawnień kontrolno-nadzorczych Inspekcji Ochrony Środowiska. Wśród nich wskazać należy m.in. zmniejszenie rygorów formalno-prawnych związanych z prowadzeniem kontroli pozaplanowych (tj. bez wcześniejszego poinformowania posiadacza odpadów), a także umożliwienie prowadzenia kontroli w nocy oraz przy użyciu nowych środków (np. dronów). Ponadto, ustawodawca przewidział wzrost budżetu Inspekcji Ochrony Środowiska o ponad 100 mln zł rocznie, co ma przełożyć się na podwojenie liczby inspektorów oraz zwiększenie liczby prowadzonych kontroli.

Wśród innych kluczowych zmian należy zwrócić uwagę także na wejście w życie ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo dla przedsiębiorców, czy też zmian związanych z ustaleniem opłat za składowanie odpadów. Co istotne, nowe stawki opłat za składowanie zmieszanych odpadów komunalnych wpływają na wysokość kar pieniężnych ponoszonych przez gminy z tytułu nieosiągnięcia wymaganych poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji papieru, metalu, tworzywa sztucznego i szkła.

Biorąc pod uwagę rosnące wymagania stawiane podmiotom działającym na rynku odpadowym, przygotowaliśmy szkolenie, którego celem jest z przybliżenie w przystępnej formie aktualnego stanu prawnego, a także przedstawienie projektowanych zmian ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Ponadto, szkolenie może być okazją do wymiany doświadczeń oraz dobrych praktyk.

 

Adresaci szkolenia: przedstawiciele zakładów komunalnych, zakładów odbierających i transportujących odpady oraz innych podmiotów zagospodarowujących odpady komunalne (RIPOK, PSZOK), pracownicy starostw, urzędów marszałkowskich oraz regionalnych dyrekcji ochrony środowiska odpowiedzialni za wydawanie decyzji, pracownicy urzędów gminy odpowiedzialni za gospodarkę odpadami.